fredag 10 september 2010

Förvirring: Kultursystemet Bottna Gerlesborg och projektet Kultursystem Bottna Gerlesborg

Ibland när jag pratar med folk i bygden så refererar man till "Kultursystemet"; "När ska kultursystemet göra något?", "När ska kultursystemet komma ut med information?"

Hm, menar vi här Projektet Kultursystem Bottna Gerlesborg eller menar vi Kultursystemet Bottna Gerlesborg? Bottna Gerlesborg är redan ett kultursystem vare sig man vill det eller inte, även om "kultursystem" är en ny titel på ett redan existerande fenomen.

Vi i Bottna och Gerlesborg är ju Kultursystemet!

Men vi driver oxå ett projekt som syftar till att "genom samverkan styrka kärnkulturell verksamhet och dess förutsättningar", att styrka vårt redan existerande kultursystem och där inkluderat styrka systemets aktörer.
Naturligtvis tolkar jag "kultursystemet" som projektet kultursystem, men på sätt och vis är det olyckligt att projektet oxå har "kultursystem" i sin titel. Det blir förvirrande när vi pratar om projektet och dess olika uppdrag och delprojekt som om det vore något separat från Bottna Gerlesborg.

Kanske man borde fråga sig själv: "Vad kan jag göra för kultursystemet och hur kan projektet stötta mig i det jag vill göra?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar